exodus

Ebde’t ook gezien gisteren? ’t Was de grote uittocht bij de mieren. In de tuin kwamen ze op tal van plaatsen met tientallen, honderden tegelijk uit hun nest om de grote vwajage aan te vatten. Mannetjes en vruchtbare vrouwtjes, die samen op bruidsvlucht vertrekken. De mannetjes met het snode plan een nieuwbakken koningin te bezwangeren, de vrouwtjes  in de hoop een geschikte plaats te vinden om een nieuw nest te stichten. In het tegenlicht van de avondzon was het een prachtig schouwspel, een wemeling van oplichtende miertjes, met daartussen de heen en weer scherende glazenmakers, druk doende hun buik te vullen.

Net als bij de grote vakantie-uittocht van onze soort was het ook nu bij momenten aanschuiven geblazen, gelukkig waren er (zie onder) véél rijvakken beschikbaar zodat de wachttijden al bij al meevielen.

Wie goed kijkt ziet tussen de grote bruinige mieren ook kleinere zwarte exemplaren. Aanvankelijk dacht ik dat er een tweede soort mieren tegelijkertijd aan het uitvliegen was, maar mogelijks zijn de grote (met dik achterlijf) de nieuwe koninginnen en zijn de kleintjes de mannetjes. Let er ook op dat er een paar sluweriken zijn die gewoon al van in het begin met een koningin meeliften, kwestie van zeker aan hun trekken te komen. Anderen moeten dan weer beter hun best doen en achter het vrouwvolk aanhollen…

Dit bericht is geplaatst in dieren met de tags . Bookmark de permalink.

8 reacties op exodus

  1. Lotte schreef:

    “Anderen moeten dan weer beter hun best doen en achter het vrouwvolk aanhollen…” Maar Bart zo hoort dat toch :)
    Nog een kleine trauma ivm mieren, hadden voorgevel van het eerste verdiep afgebroken, of hetgeen dat er nog van overbleef… nog nooit zoveeeeeeeeeeeel mieren gezien, die hadden daar jaren hun verblijfplaats van gemaakt… ik krijg nog kippevel als ik er aan denk.

    Maar weeeeeeral prachtige foto’s, ben al een stuk verder in de cursus. kan en wil je details geven over welke focus snelheid je gebruikt hebt?

  2. bart schreef:

    Lotte, jaja, maar als al dat achternahollen achter de rug is worden de rollen keihard omgedraaid en mag het vrouwvolk komen aanzetten met de pantoffels, met de krant, de warme maaltijd,… :-)))
    De foto’s zijn gemaakt op ISO-400, met de 180mm macrolens van Sigma, diafragmavoorkeur (F/9) en automatische belichting (1/125 sec). Belichtingscorrectie +1 stap. En op statief (natuurlijk) :-)

    ISO: Normaal probeer ik zoveel mogelijk te fotograferen op de laagste ISO-waarde (100 op mijn D200) omdat je dan minst korrel krijgt (zie de heidelibel in de vorige post, daar zie je de korrel geweldig storend door de grote ISO-waarde, maar ’t was donker en ik had geen keus). Hier heb ik toch 400 genomen omdat er wat wind stond en de mieren ook niet stilzaten. Om dan bewegingsonscherpte van je onderwerp te vermijden moet je toch een sluitertijd van 1/100 sec halen, dus daarom de ISO wat omhoog geschroefd. Voor de volledigheid: met de nieuwere toestellen heb je ook bij hogere ISO-waarden minder last van korrel, dus eens uittesten met je toestel hoe ver je mag gaan vooraleer het storend wordt.
    Diafragmavoorkeur: AL mijn foto’s zijn op deze stand gemaakt. Anders kan je de scherptediepte van je beeld niet bepalen, met onvoldoende scherpte of met storende achtergronden tot gevolg. Elke lens heeft ook een bepaalde diafragma-zone waarin ze het best presteert, als je het diafragma wat te groot of te klein kiest krijg je (minieme, maar ze zijn er) vervormingen op je foto. Voor mijn lens is F/9 een zeer geschikte opening om mee te werken bij macrowerk, mooi bruikbare scherptediepte en perfect in de ‘goede zone’ van de lens. Dus meestal fotografeer ik op F/9. Soms ga ik wel groter of kleiner, naargelang het onderwerp en de afstand tot het onderwerp.
    Sluitertijd: in functie van ISO-waarde, diafragmawaarde en het aanwezige licht kiest de camera dan zelf de sluitertijd, in dit geval een vrij comfortabele 1/125 sec, wat (vanop statief!) nog scherpe foto’s toelaat. Onder de 1/100 wordt het zeer tricky voor bewegende onderwerpen. Zonder statief mag je het vergeten.
    Belichtingscompensatie: de camera berekent de sluitertijd voor een gemiddelde helderheid over het hele beeld. Hij rekent in dit geval met andere woorden voor een belangrijk stuk ook de (lichtgekleurde) achtergrond mee. Omdat ik de (donkere) mieren belangrijker vind dan de achtergrond heb ik hem wat extra licht doen geven door zijn sluitertijd met een stopke te verlengen, zodat de mieren niet te donker uitvallen. Of je moet over- of onderbelichten kan je ook afleiden uit het levels-grafiekje dat je op je beeld kan zien na het maken van je foto (moet je misschien even opzoeken in de handleiding van je toestel of in de cursus van Rollin :-) )

  3. Lotte schreef:

    Amai Bart mercie! zo goed uitgelegd echt waar.
    Ik vroeg me al af met de wind enzo heeft ie dan zitten wachten tot het windstil was ofzo? Inderdaad daarom snellere sluitertijd. Ik zit nog te knoeien met scherpte diepte maar begin het ondertussen te snappen denk ik, zal ik nog eens proefondervindelijk moeten onderzoeken.
    Heb onlangs nog een pad gefotografeerd, fout was ik moet het rap rap doen want sebiet is die weg, dus ofwel waren de ogen scherp of zene/heure neus was scherp. En aj zonder statief, ik zal een ander statief moeten gaan halen want diegene die ik nu heb komt niet laag genoeg, heb nog wel zo’n mini statiefje maar daar staat het toestel niet stevig genoeg op. Het was een Limburgse pad, op bezoek bij mama(ikke dus), maar bij ons onder het zeil van de composthoop zitten er ook wel wat, alleen niet wanneer ik dacht, ah ik zal men toestel eens meenemen, zeil eraf en eens kijken naar een pad, d’er zat er toch gene onder zeker. De mini padjes of kikkers zijn dan weer te vlug (me te vlug af) De grote padden zijn dan wat slomer dus ooit zal ik hem eens op de gevoelige plaat/sencor krijgen. Blijven oefenen! Jaja

    Als ik het begrepen heb trek je je foto’s niet in RAW geeft wel de handigheid om nog wat te prutsen nadien.

    Telt dat ook omgekeerd, de vrouwtjes die hollen en mannen die daarna met de pantoffels en warm eten komen? Had ik dat geweten!
    Mercie nog eens voor de duidelijke uitleg.

  4. the666bbq schreef:

    en hoe lang op voorhand moet ge zo beginnen om die sprieten in te collen ??
    leuke bokeh ook …

  5. Loko Tosh schreef:

    @Lotte: wie graag holt moet hollen en wie graag pantoffelt moet pantoffelen. Wat mij betreft zijn dat geen vaste rollen, ik pantoffel wat, ik hol wat en ik pantoffel weer wat om dan snel snel te hollen en zo gaat dat maar door.

  6. onderdeappelboom schreef:

    Dat wist ik dus echt niet, dat die beestjes op een bepaald moment uitzwermen, maar we hebben het duidelijk gemerkt. En bij ons hebben ze bovendien last gehad van ladingverlies op het wegdek: we hadden net een nieuwe laag vernis gestreken, en ja hoor: daar plakken nu minstens honderd vliegende mieren in.
    En ook zonder de uitleg vind ik het een mooie foto :-)

  7. Eef schreef:

    Zwermende mieren, zwijg me ervan! Buiten in de hof heb ik er geen probleem mee. Anders wordt het als ze dat binnen in huis doen. Het is ons een raadsel hoe die daar zijn gekomen, dwars door de betonplaat en de chape heen in de berging.

  8. bart schreef:

    @Lotte: ik fotografeer inderdaad niet in RAW, is mij wat te veel gedoe met die zware bestanden en om daarna alles om te zetten. Met jpg’s kan je ook levels en contrast nog aanpassen, meestal volstaat dat wel.
    @Onderdeappelboom en Eef: gelukkig zijn het tijdelijke verschijnselen, dat zwermen. Nu zijn het weer gewone brave miertjes die netjes op de grond blijven.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.